System "e-Deklaracje" Ministerstwa Finansów
Od 1 stycznia 2008 Ministerstwo Finansów umożliwiło podatnikom składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Jest do tego uprawniony każdy podatnik, który posiada kwalifikowany podpis elektroniczny i zgłosi do właściwego Urzędu Skarbowego zamiar korzystania z systemu e-Deklaracji (formularz UPL-1). Zasada działania systemu jest następująca:
- Podatnik przygotowuje deklarację w pliku w formacie XML zgodnie z wzorcem (tzw. "schema") opublikowanym przez Ministerstwo.
- Podpisuje tak przygotowany plik kwalifikowanym podpisem elektronicznym, tym samym, którym podpisuje się deklaracje ZUS.
- Wysyła podpisaną deklarację na odpowiedni adres serwisu Ministerstwa Finansów (tzw. serwer SOAP) dodając pewne informacje wymagane przez system (tzw. koperta SOAP).
- Odbiera potwierdzenia o przyjęciu deklaracji (lub informację o błędzie) tzw. UPO.
Szczegóły dotyczące samego systemu znajdziecie Państwo w portalu Ministerstwa Finansów.